Logopedisch probleem
Taalstoornissen bij basisschoolkinderen
Wat is ‘taal’? Taal is een breed begrip en er zijn verschillende kanten van de taal waar wij naar kijken:
- Hoe goed hoort een kind de spraakklanken?
- Hoe goed kan een kind naar taal luisteren?
- Hoe ontwikkelt zich de uitspraak van een kind?
- Welke woorden kent en gebruikt een kind?
- Hoe legt een kind verbanden tussen woorden?
- Begrijpt een kind dat er woorden veranderd worden om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat er niet alleen één koe is, maar dat er ook meerdere koeien zijn?
- Verandert en vervoegt een kind ook woorden wanneer bijvoorbeeld iets in het verleden is gebeurd?
- Hoe begrijpt een kind de woorden in zinnen?
- Hoe maakt een kind zelf zijn zinnen? Zijn deze zinnen te kort, zitten er fouten in en zo ja, welke fouten worden er gemaakt?
- Hoe begrijpt een kind verhalen?
- Hoe vertelt een kind zelf verhalen?
- Kan een kind zelf duidelijk maken hoe het zich voelt, wat het wel en niet wil?
- Kan een kind iets vragen wanneer hij/zij meer wil weten?
- Kan een kind een gesprekje voeren met een ander kind of met een volwassene?
Onderzoek
De verschillende taalonderdelen kunnen zich langzamer dan gewoonlijk ontwikkelen, daarom onderzoeken wij uitvoerig de taalontwikkeling van uw kind. Zo wordt duidelijk waaraan gewerkt moet worden. We gebruiken hiervoor verschillende taaltesten en/of observatieschema’s.
Taaltherapie
Taaltherapie kan heel verschillend zijn. Er zijn meerdere methodes die gebruikt kunnen worden; van gestructureerde methodes tot een vrije manier, waarin spel en het met taal met elkaar bezig zijn belangrijk zijn. Steeds weer wordt er gekeken naar de ontwikkeling van uw kind en zo profiteert hij of zij optimaal van de behandeling.
De rol van de ouders
U als ouder bent zeer belangrijk en daarom wordt u ook bij de therapie betrokken. Ook dit kan op verschillende manieren; door tijdens de behandeling actief mee te doen, thuis ‘oefeningen’ te herhalen en/of zelfstandig uw kind te helpen met de ontwikkeling van taal tijdens de dagelijkse bezigheden.