De wereld van uw kind wordt groter als hij of zij naar de lagere school gaat. Het wordt steeds belangrijker om duidelijk en helder iets te kunnen vertellen. Lukt dat niet altijd? Wij kunnen helpen met het oplossen van:
Prompt-therapie
Prompt-therapie is erop gericht dat een kind opnieuw structuren in de spierbewegingen van de kaken, lippen en tong leert voor de verschillende spraakgeluiden. Lees verder
Spraakstoornissen
Uw kind spreekt klanken niet goed uit of laat ze weg en is daardoor slecht of minder goed verstaanbaar voor anderen. Lees verder
Taalstoornissen
Uw kind begrijpt niet alles wat u tegen hem of haar zegt en u moet veel herhalen. Uw kind heeft veel moeite om u iets te vertellen, de zinnen kloppen vaak niet, er zijn veel foutjes te horen. U begrijpt uw kind niet helemaal goed omdat uw kind dingen verward en onlogisch vertelt. Lees verder
Stemstoornissen
De stem van uw kind is vaak hees of schor. Soms is de stem een tijdje weg. Er zijn klachten over keelpijn na veel praten en/of schreeuwen. Lees verder
Stotteren
Uw kind hapert regelmatig tijdens het praten en herhaalt woorden. Op de basisschool kan dit leiden tot reacties van andere kinderen, waardoor uw kind onzeker wordt. Lees verder
Nasaliteit
Uw kind spreekt door de neus, waardoor het spreken anders klinkt dan bij andere kinderen. Lees verder
Afwijkend mondgedrag
Mond en gebit zijn op deze leeftijd volop in ontwikkeling. Het kan voorkomen dat de tong bij het slikken en het praten tegen de tanden duwt. Door dit afwijkend mondgedrag gaan de tanden te veel naar voren staan. De tandarts geeft dan aan dat er later misschien een beugel gedragen moet worden. Lees verder
Leesvoorwaarden en lezen
De leerkracht geeft aan dat de vaardigheden om te leren lezen, zoals het hakken en plakken van woorden, zich niet goed ontwikkelen. Ook kan blijken dat het leren lezen in groep drie en in de hogere klassen moeizaam gaat en dat de spelling achterblijft. Het begrijpend lezen kan ook moeilijk gaan. Wij kijken hoe dat komt en helpen uw kind op weg. Lees verder